Săptămâna Bloggeruui Biciclist - Prima Parte


    Dragi prieteni, după câte vă povesteam aici, în săptămâna 1-7 iunie 2015 s-a desfăşurat săptămâna bloggerului biciclist  în urma inițiativei celor de la Bike2Work ce încurajează companiile să-și îndemne angajații să vină la birou cu bicicleta. Cu această ocazie, m-am alăturat şi eu colegilor mei bloggeri sau pur şi simplu oameni normali, pasionaţi de ciclism chiar dacă nu am plecat pe picior de egalitate cu aceştia.
  De ce nu am plecat pe picior de egalitate, pentru că eu m-am înscris în competiţie neavând bicicleta. Da, locuiesc într-un cartier periferic al Craiovei şi se pare că cineva, s-a gândit acum vreo 2-3 ani să mă uşureze de povara deţinerii unei biciclete chiar bună pe care am cumpărat-o la un preţ modic de la un vecin care nu mai avea timp să bicicleasca. Mi-am instalat aplicaţia  I`velo pentru Android și iOS pentru că ştiam că nu voi mai dispune de internet ok pe drum. Deci mi-am făcut temele de acasă.
  Aşadar, ştiind că în zona parcului Nicolae Romanescu din Craiova, există trei centre de închirieri care oferă oricărui pasionat spre utilizare o bicicletă, mi-am luat sora de mânuţă pe data de 1 iunie şi am decis să ne plimbăm, cooptând-o cumva în echipa Rock Stars Cycling că viitoare mini-bloggerita. A fost o idee cel puţin dezastruoasă la prima vedere. Fiind 1 iunie, ziua copilului şi Rusaliile, oamenii din Craiova s-au gândit că parcul este cel mai indicat pentru o plimbare. Desigur, pistele de biciclete erau pline de oameni care desfăşurau activităţi care mai de care mai interesante, de la discuţii, la poze, întâlniri surprinzătoare, dovezi de dragoste.
  Am reuşit, totuşi să dăm o tură de parc o dată, de două ori. Din păcate, sau din fericire (din păcate pentru buzunarul meu şi din fericire pentru că am descoperit acest lucru), mi-am dat seama că telefonul meu mă trădează teribil. GPS-ul nu funcţionează fără internet şi cum telefonul meu este învechit, aplicaţia s-a oprit de trei ori, omiţând ceva traseu bun pe care biciclisem. M-a cam demoralizat acest aspect, dar m-am gândit că, până la urmă, am făcut mişcare, m-am bucurat de o zi liberă şi de aerul curat din parc şi am putut să merg şi până acasă şi înapoi cu bicicleta închiriată la un preţ mai mic decât dacă închiriam de la standul din parc.

  M-am gândit să vă povestesc puţin despre locurile pe lângă care am trecut. Parcul Nicolae Romanescu din Craiova este cel mai mare și mai cunoscut parc al orașului, fiind declarat monument istoric. La inițiativa lui Nicolae P. Romanescu, primarul Craiovei din acel moment, parcul a fost proiectat de arhitectul francez Edouard Redont. În 1900, planurile parcului au fost medaliate cu aur la Expoziția Universală de la Paris (1900). Construcția a început în 1901 și a fost finalizată în 1903. Suprafața totală a parcului este de 96 de hectare și cuprinde, pe lângă plantațiile ornamentale de arbori și arbuşti, o întindere de apă de peste 4 ha, un hipodrom de 20 ha, drumuri, alei și poteci care însumează peste 35 km lungime. Și este considerat cel mai mare parc natural din estul Europei. De asemenea, parcul este dotat cu un amfiteatru pentru spectacole, o mică gradină zoologică, una dintre cele mai vechi din țară, inaugurată în anul 1906 și câteva restaurante.

      În acest parc sunt câteva obiective foarte interesante.
  1. Podul Suspendat un pod construit în 1901-1902
  2. Castelul Fermecat pe unul dintre dealuri, în apropierea podului, se află un castel (fost restaurant), acum fiind obiectiv turistic. Ruinele sale sunt foarte frumoase.
  3. Hipodromul Craiova Inaugurat in 1903, era folosit pentru curse de trap și galop. După cel de-al doilea Război Mondial partea din fața tribunei a fost transformată in teren pentru concursurile de sărituri peste obstacole. Din anul 2000 nu s-a mai desfășurat nicio activitate, cu excepția concursurilor de atletism.
   De asemenea, în drum spre casa am trecut pe lângă alte importante şi interesante puncte de interes pe care nimeni nu ar trebui să le rateze la venirea în Craiova. Mă refer aici, în primul rând, la Stadionul Ion Oblemenco din Craiova, cunoscut până în anul 1996 sub numele Stadionul Central. A fost stadionul pe care își desfășura meciurile de pe teren propriu echipele de fotbal FC Universitatea Craiova și CS Universitatea Craiova. Stadionul a fost construit pentru a înlocui vechiul stadion Tineretului și a fost inaugurat la 29 octombrie 1967, cu ocazia unui meci dintre echipele de tineret ale României și Poloniei.În 1991 a fost construită instalația de nocturnă (nefuncțională până în 2002), în 2002 băncile de lemn au fost înlocuite cu scaune din plastic, iar în 2008 a intrat în reparații, pentru refacerea pista de atletism. Deține recordul de spectatori la un antrenament al echipei naționale (15.000), în 2003. La începutul anului 2015 stadionul a intrat în proces de demolare iar în locul său va fi construită o arenă sportivă modernă cu o capacitate de 30.000 de locuri.
  Apoi, am ajuns în vechiul centru al Craiovei, unde descoperim Casa Băniei, unde se afla secţia de etnografie a Muzeului Olteniei din Craiova. Reședința banilor din Craiova se menține încă impunător, deși a suferit multe transformări în cursul anilor. Casele băniei au fost ridicate de Constantin Brâncoveanu în 1699 pe locul unei alte clădiri mai vechi care fusese reședința bănească a lui Mihai Viteazul. În 1739 Murtaza pașa își stabilește cartierul în casele bănești iar după plecarea turcilor se mută aici administrația orașului. La 1750 Grigore Ghica al II-lea dăruieşte casa episcopiei, care o repară, o mărește și o transformă în locuință episcopală. În 1810-1811 episcopul Nectarie al Râmnicului a dat casele acestea Smarandei Oteteleșanu. La 1885 au fost data Ministerului Instrucțiunii. În 1933 Ministerul Instrucțiunii le cedează primăriei din Craiova cu condiția ca în ele să funcționeze mai departe arhivele statului. Tot în 1933 încep lucrările de restaurare după planurile Comisiei Monumentelor Istorice.
   Lângă Casa Băniei, se afla Catedrala Sfântul Dumitru, pe dealul Mitropoliei. Biserica este numită în documente și ,,Domnească (pentru că fusese zidită de Matei Basarab) sau ,,Băneasa(importanța sa în orașul banilor). Legenda povestește că această biserică datează din timpul întemeierii Craiovei (1205). Prima inscripție datează de la Matei Basarab. La 1723 Constantin Obedeanu repară stricăciunile făcute la biserică în urma evenimentelor din 1716-1718, acoperind-o cu șindrilă și zugrăvind-o. Cutremurul din 1838 nu i-a pricinuit pagube. Cu toate acestea biserica era atât de deteriorată încât la 1889 zidirea lui Matei Basarab a fost dărâmată și ridicată o nouă biserică. În 1933 biserica a fost redată cultului. Este construcţia din anul 1889 (prima atestare fiind la mijlocul sec. al XV-lea, refăcuta la 1651, de domnitorul Matei Basarab, după un proiect al arhitectului restaurator Andre Iecomte, căruia îi aparţine şi pictură murală. Este o replică a bisericilor în plan de "cruce greacă înscrisa" (numai 5 în toată ţara).
  Urmează Mănăstirea Madona Dudu, unde descoperim Icoana Maicii Domnului care este o veche icoana făcătoare de minuni. Măreaţa biserica, închinata Adormirii Maicii Domnului, a fost construită între anii 1750-1756, şi a fost refăcută în anul 1844, după dărâmarea ei la cutremurul din anul 1831. Biserica a fost numită astfel - "Dudu" - după icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului care, după cum spune o veche legenda, a fost găsită într-un dud aflat pe locul Altarului. Mai multe detalii despre legendă mănăstirii şi a icoanei, vă las să descoperiţi.
  Vizavi de mănăstire, se afla secţia de istorie a Muzeului Olteniei. Am mai povestit despre secţiile muzeului în două articole la împlinirea a 100 de ani de existenţa a instituţiei şi pentru că am avut onoarea de a face practică în aceste instituţii. Articolele sunt aici şi am facut un studiu de caz aici
  Ultimul punct despre care vă vorbesc, este Grădina Botanică din Craiova, unde s-a început procesul de reabilitare şi modernizare. Funcţionează în două locaţii Craiova (str. Constantin Lecca) şi în localitatea Rânca. A fost înfiinţată în 1952 de profesorul universitar Alexandru Buia şi este împărţită în mai multe sectoare: flora globului, provinciile floristice ale României, sistematica plantelor, plante cultivate, sere, ornamental, pepiniera, rosariu, herbarul, sectorul gospodăresc. La Rânca, prof. univ. dr. doc. Marin Păun a gândit complexul că pe o grădina botanică montană. Cei care doresc să viziteze această grădina botanică trebuie să ştie că nu există taxa de acces.


   Mă bucur foarte tare de faptul că am avut bucuria de a lua parte la o asemenea iniţiativa absolut lăudabila şi cred că aplicaţia este foarte utilă, deşi nu mereu contorizează distanţă corectă şi vitezele (cea medie şi cea maximă), dar am înţeles că încă se lucrează la ea. Eu am fost mulţumită şi îmi pare rău de faptul că nu o pot testa mai des. Oricum, în viitorul apropiat, poate cine ştie, după licenţa şi admiterea la master să mă cadorisesc cu o bicicletă cu care să pot merge, aşa cum îmi doresc, la Cluj pentru a-mi uşura viaţa de student şi pentru a mă menţine sănătoasă, într-o ţară tot mai poluata, aglomerată şi plină de nervi.
  Sper că v-am trezit interesul şi vă veţi alătura iniţiativei în orice perioadă a anului. Mâine voi reveni cu părerile Ardealului despre săptămâna bloggerului biciclist şi cu programul de acolo al mersului pe bicicletă. Mulţumesc celor care m-au susţinut în această perioadă. Am primit o mulţime de comentarii de la prieteni, cunoştinţe şi oameni cu care am luat abia atunci contact. 
   Spor la pedalat, dragi suflete şi o seară frumoasă şi fructuoasa în continuare!
   

Etichete: ,